Ups and downs - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Elske - WaarBenJij.nu Ups and downs - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Elske - WaarBenJij.nu

Ups and downs

Blijf op de hoogte en volg Elske

16 Juni 2014 | Peru, Arequipa

Ik ben inmiddels al weer in Arequipa. Nu heb ik alleen nog Lima te gaan.

Maandagmiddag komen Murielle, Cordelia en ik aan in Ica. We nemen een taxi naar Huacachina. Waar we een hostel en sandboarding boeken.
Huacachina is een woestijn met een oase, heel erg mooi! We hebben gelukkig een zwembad bij het hostel, waar we 's middags wat rondhangen.
En 's avonds gaan we uiteten en daarna drinken we nog wat met andere hostelgasten en een lokale touroperator. Daar worden we natuurlijk amigo's mee.

De dag boeken we een trip naar Paracas bij onze nieuwe amigo. En daarna gaan we op zoek naar een ontbijt. Vervolgens lopen we wat rond bij de oase, en opeens voel ik me niet zo lekker.
Ik besluit wat water te halen in onze kamer, en dan begin ik met overgeven.
Daarna voel ik me een stuk beter. Dus nemen we met de andere meiden een taxi naar Ica. Na de taxirit komt alles er weer uit. Dus blijf ik maar heel eventjes in Ica.
Dan neem ik snel een taxi terug naar Huacachina. Ik wil namelijk graag sandboarden, dus probeer ik wat te slapen. Maar dat lukt helaas niet en ik voel me steeds slechter worden. Dus het sandboarden gaat voor mij niet door. De andere meiden gaan wel en als ze ongeveer een uurtje weg zijn, voel ik me helemaal niet goed.
Ik vraag in het hostel of er ergens een dokter in de buurt is. En zo zit ik even later in taxi naar het ziekenhuis. Daar wordt alleen maar Spaans gesproken. Het enige Engels wat deze dokter kan is 'pain'. Hij denkt dat ik begin uit te drogen, dat dacht ik zelf ook al.
Ze geven me een infuus met wat vocht en medicijnen om mijn maag te kalmeren. Ook checken ze mijn bloed op een eventuele infectie.

Dan komen Murielle en Cordelia langs met Tony, de lokale touroperator. Hij kan alles voor mij vertalen. Ik heb geen infectie, maar ze willen dat ik een nacht in het ziekenhuis blijf.
Daar heb ik helemaal geen zin in. Ik voel me al wat beter en ik wil niet nog een dag missen.

Dus ik ga toch mee naar het hostel. Ik voel me nog wel zwak, maar al wel een stuk beter.
Woensdag vertrekken we heel vroeg naar Paracas. Daar gaan we met een boot naar de Islas Ballestas. Waar we onder andere pinguïns zien. Heel erg leuk, maar wel koud.
Aan het eind van de middag neemt Cordelia de bus terug naar Cusco. En Murielle en ik gaan verder naar Nasca.

Daar zoeken we snel een hostel. We gaan mee met een opdringerige man op het busstation. Het hostel ziet er prima uit. Dus boeken we meteen twee nachten en een vlucht over de Nasca lines.
De volgende ochtend zitten we met 6 mensen in een klein vliegtuigtje. We kunnen de lines goed zien. Het was super. Helaas is er niet zo veel te doen in Nasca. Dus besluiten we eerder weg te gaan uit het hostel. We vinden het toch niet zo leuk. We nemen de nachtbus naar Arequipa.

Daar komen we 9 uur later aan. Deze stad bevalt ons meteen beter. We zoeken een hostel, hangen wat rond en doen een walking tour. Daarna zijn we al behoorlijk moe, nachtbussen zijn vermoeiend.
De volgende dag bezoeken we een markt en een museum. In het museum ligt het bevroren lichaam van Juanita. Een meisje dat ooit door de Inca's geofferd is. Heel indrukwekkend.
We gaan weer op tijd naar bed. Want zondagnacht om 3 uur vertrekken we naar Colca canyon. We kunnen gelukkig nog een paar uur slapen. En dan beginnen we met condors spotten. Ze zijn echt gigantisch!
Na de condors beginnen we met de trek. We lopen ongeveer 7 uur lang naar beneden. Als onze gids vertelt dat we de volgende dag in 3 uur omhoog gaan lopen, denken we dat ie een grapje maakt. Maar het is echt zo.
Dus de volgende dag vertrekken we om 5:15 peruvian time, 5:30 dus. Volgens onze gids zijn we excellent walkers, en kunnen we de top in 2 uur halen.
Na ongeveer 2,5 uur klimmen zijn we boven. Het was zwaar, vooral de stukken met de gigantische traptreden, maar we hebben het gehaald. We zijn 1200 m gestegen.
Dan nemen we de toeristische route terug naar Arequipa. We zien lama's en vulkanen en stoppen om te zwemmen in de hot springs.

Het gaat hier dus letterlijk en figuurlijk met ups en downs. Zo voelden Murielle en ik ons na de trek ook weer even niet zo lekker. Hopelijk gaat het snel weer over, want we willen hier in de buurt flamingo's gaan bekijken.

• 17 Juni 2014 - 07:46

Mieke:

Wat een eindsprint, Elske. Jullie zien en doen de laatste weken wel heel veel bijzondere en prachtige dingen. Veel plezier de laatste dagen en een hele goede terugreis. Wij verheugen ons op het weerzien op Schiphol. Kus.