De eerste dagen in Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Elske - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Cuzco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Elske - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Cuzco

Blijf op de hoogte en volg Elske

30 April 2014 | Peru, Cuzco

De eerste dag bij mijn gastgezin heb ik het nog niet zo naar mijn zin. Ik heb vooral op mijn kamer gezeten, en mijn gastgezin nauwelijks gezien.
Ze adviseerden me wel rustig aan te doen vanwege de hoogte, maar ik had eigenlijk nergens last van.
Later blijkt dat de pizzabakker van het café naar het ziekenhuis moest die dag, en dat ze daarom weinig thuis waren.

Zondagochtend besluit ik Violeta te vragen of ze op mijn kaart kan tekenen waar de school is en wat nog meer leuk is om te zien in de stad. Ze moet zelf nog wat dingen kopen en vraagt of ik mee ga.
Natuurlijk wil ik dat, dus even later lopen we met z'n tweeën door Cuzco.

Na een rondje door het centrum nemen we een taxi naar 'El Molino', een soort winkelcentrum aan de rand van de stad. Violeta heeft haarverf nodig, deze gaan we even later meteen gebruiken bij de kapper. De mensen nemen hier namelijk hun eigen verf mee naar de kapsalon.

Terwijl Violeta's haar in de verf zit mag ik mijn nagels lakken. Na twee lagen neemt de kapster het over en heb ik mooie roze nagels. Ondertussen lezen we wat tijdschriften en leert Violeta mij wat woordjes.

Na de kapper gaan we cerviche eten, rijst met vis en garnalen. Van te voren drinken we 'leche con maíz' een soort vissoep met citroen en maïskorrels.

Daarna gaan we weer terug naar huis, het was echt een leuke middag. Om vier uur ben ik op de taalschool om de andere nieuwe studenten te ontmoeten voor een citytour.
Naderhand gaan we wat eten en zitten we nog wat bij de taalschool.
Als ik weg wil is de deur op slot, Maddie probeert me te helpen met haar sleutel. Maar dat lukt helaas niet.
Dan komt Señor Mauro er boos aangelopen hij roept iets in het Spaans, en maakt de deur open.
Later blijkt dat ik aan had moeten bellen, en dat hij dan de deur open komt doen.

Maandagochtend moet ik mijn Spaanse toets maken om mijn niveau te bepalen. Ik zit met drie anderen in intermediate 1.
Ik heb pas 's middags les dus ik blijf nog even op de taalschool hangen en loop dan met Rebecca een rondje door het centrum.

Als ik ga lunchen bij mijn gastgezin zit ik in hun café. Het is supergezellig! Ik praat met toeristen uit Spanje en El Salvador en er komt ook nog een Spaanse leraar langs. De man uit El Salvador staat op een gegeven moment op om een grap vertellen en doet iets met matrusjka's, ik kan het nog niet helemaal volgen, maar het was wel leuk.

De eerste Spaanse les was leuk, maar vermoeiend. Je moet twee keer twee uur lang goed opletten. Na mijn lessen is het tijd voor een welkomstetentje met alle nieuwe studenten. Ik zie weer anderen dan bij de citytour.

Dinsdag ga ik even de stad in om schriften te kopen voor mijn Spaanse les en maak ik mijn huiswerk. Tijdens de lunch is er alleen een Japanse vriend van Violeta, hij spreekt geloof ik ook nog niet zo goed Spaans. Maar daarom kon hem denk ik zo goed volgen.
's Avonds gaan we met een paar studenten op de taalschool eten. Lily maakt Spaanse tortilla. We aten pas om 9 uur, maar het was het wachten waard.

Woensdagochtend ging ik naar een overdekte markt. Er waren nauwelijks toeristen, wat ik wel leuk vond. De markt is verdeeld in verschillende afdelingen. Het fruit en textiel zijn mijn favoriete afdelingen. Maar het vlees loop ik snel voorbij. Ik heb nu al spijt dat ik daar geen foto's van heb gemaakt, misschien moet ik nog maar een keer teruggaan.
Aangezien het hier 's nachts echt koud wordt en ik maar een vest bij me heb, koop ik hier nog een vest. Ze hebben hier zulke leuke en warme truien en vesten, iedereen op de taalschool loopt er mee rond.

Met de Spaanse les gaan we even naar het coca museum. Daar krijgen we een rondleiding.

Na mijn Spaanse lessen voel ik me helemaal niet lekker. Ik was al wat verkouden, maar nu voelt het alsof ik ook koorts heb. Als ik thuis kom vraagt mijn gastmoeder hoe het met me gaat, ik vertel haar hoe ik me voel. Ze haalt Violeta erbij om wat te vertalen en ondertussen maakt Mathias de pizzabakker flu-killer-tea voor me. Ik was bang voor hoogteziekte. Maar als ik zie dat ik ook wat verbrand ben in mijn nek, denk dat ik me daarom niet lekker voel.

Het weer is hier echt heel anders dan in Nederland. 's Nachts is het hier koud en overdag is het lekker warm, vanwege de felle zon.

Morgen is het dag van de arbeid, dus is er geen Spaanse les. 'S ochtends is er een lezing op de taalschool en 's middags ga ik met een paar anderen naar de ruïnes aan de rand van de stad.

Vrijdagavond ga ik samen met Maddie naar het Titicacameer. Daar komen we zaterdagochtend aan en dan blijven we daar op een eiland slapen. Ik ben benieuwd wat ik daar mee ga maken.

  • 01 Mei 2014 - 08:23

    Mieke:

    Wat een andere wereld, Elske. Ik ben een beetje jaloers, zou graag een rondje over de markt lopen met jou.

  • 01 Mei 2014 - 10:02

    Florien:

    Hi Elske,

    wat een ervaringen al in een paar dagen! Smaakt Leche con maiz net zoals het er uit ziet..?
    Hopelijk voel je je weer beter en heeft de flu-killer-tea geholpen. Veel plezier bij het Titicacameer!

    Groetjes!

  • 01 Mei 2014 - 10:59

    Leny:

    Ha Elske,

    Wat een verhalen al, in een paar dagen al zoveel gezien en mee gemaakt, geweldig!!
    Succes met de Spaanse les en geniet van alles.

    Groetjes

  • 01 Mei 2014 - 18:11

    Elize:

    Ha Elske

    Fijn te horen dat het goed met je gaat. De foto van de soep.. ziet er griezelig uit...
    Loesje krijgt bijna elke dag en extra knuffel!

    Groetjes en veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 12240

Voorgaande reizen:

25 April 2014 - 21 Juni 2014

Vrijwilligerswerk en Spaans in Peru

Landen bezocht: