Vrijwilligerswerk, sacred valley en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Elske - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk, sacred valley en Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Elske - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk, sacred valley en Machu Picchu

Blijf op de hoogte en volg Elske

20 Mei 2014 | Peru, Cuzco

Inmiddels ben ik al weer twee weken aan het werk op mijn project. En ben ik dus op de helft van mijn reis. De tijd vliegt!
Dinsdag is het vrij spelen, dus dat was wel fijn om mee te beginnen.
Woensdag is er een groep vrijwilligers die een nutrition workshop komt geven. Dus met de 'gewone' vrijwilligers beginnen we het speelgoed op te ruimen. Het is echt een ontzettende bende en we krijgen het lang niet af.

Donderdag help ik een meisje van 6 met haar huiswerk. Helaas is dat toch nog lastiger dan ik dacht. Ze moet steeds een vraag beantwoorden door een plaatje in te kleuren. Ik moet steeds de vraag voorlezen, dan vraagt ze aan iemand anders het antwoord en kleuren we samen het plaatje in.
Verder gaan de kinderen knutselen. Het is weer een grote chaos. Zodra de kleurpotloden op tafel komen, vliegen de kinderen erop af. Sommige kinderen beginnen zelfs op de tafel de lopen. Als de lijm komt, wordt het nog erger. Eerst gaan ze netjes hun knutselwerkjes plakken, maar daarna proberen ze alles vast te plakken.
Sommige kinderen proberen elkaars handen aan elkaar vast te plakken. Aangezien de meeste kinderen klaar zijn met hun knutselwerkje, is dit voor ons het moment om de lijm op te ruimen.

Vrijdag ruimen we de rest van het speelgoed op en aan het eind van de middag zijn we gelukkig klaar.

Zaterdagochtend ga ik dan verhuizen. 's Ochtends loop ik eerst met mijn kleine rugzak naar de taalschool. Dan gaan we even naar de mall om boodschappen te doen.
Daarna neem ik afscheid van mijn gastgezin en ga ik naar de taalschool met mijn grote rugzak. Gelukkig is het maar 5 minuten lopen, want dat ding was behoorlijk zwaar.

Zondag sta ik al vroeg op, want ik ga naar sacred valley. We bezoeken verschillende plaatsen en het uitzicht is prachtig.

Dinsdag ga ik weer aan het werk. Er zijn helaas niet zo veel kinderen. We hebben een spel bedacht om te doen. Maar zodra we het veld klaar hebben gemaakt beginnen de kinderen overal mee te gooien. Ze zijn zo leuk aan het spelen, dus we laten ze maar gaan.
Woensdag zijn er een stuk meer kinderen. En er komt weer een groep langs die een hygiene workshop geeft.
Donderdag staat er weer een spel buiten op het programma, maar dat gaat helaas weer niet door. In de ochtend regende het heel hard en het grasveld is compleet doorweekt.
's Avonds hebben we een filmavond met alle vrijwilligers, super gezellig!

Vrijdagochtend gaat mijn wekker om 6:15, ik begin namelijk met de inka jungle trail. We gaan met 4 andere meiden van de taalschool en in ons busje ontmoeten we 4 Canadezen die met ons mee gaan.
We rijden naar de top van een berg waar nog sneeuw op ligt. Rond een uur of 11 komen we aan in Abra Malaga. Daar beginnen we met een fietstocht die gelukkig bergaf gaat. Helaas regent het en in het begin is het heel erg koud.
Na het eerste uur belooft onze gids dat het warmer wordt, omdat we afdalen. En hij vertelt dat er meer 'rio's' komen. Dat zijn de watervallen die over de weg heen stromen. Gelukkig wordt het echt warmer en het uitzicht was wederom prachtig.
Daarna gaan we met het busje naar het hostel, we proberen onze kleren te drogen en we lopen wat door het stadje.
Zaterdag moeten we weer vroeg op, we beginnen om 7:00 met een wandeltocht van 8 uur. We lopen door de jungle, het uitzicht is weer compleet anders dan de eerste dag. Op onze weg zien hoe bananen, koffie, coca, papaya's, avocado's en sinaasappels groeien. Ook zien we een heleboel mooie bloemen en we gebruiken inka-make-up. Een plantje dat een rode kleur afgeeft. Onze gids, Luigi, is heel rustig en spreekt nauwelijks Engels.
Omdat we door de bergen lopen, stijgen en dalen we behoorlijk. Onze rugzakken zijn nogal zwaar. Als we aan het eind van de middag de hot springs in Santa Teresa zien, kunnen we opeens weer een stuk harder lopen. Dat betekent namelijk dat het lopen erop zit en dat we lekker kunnen zwemmen.
's Avonds gaan we met de bus naar het hostel. Luigi vraagt of we mee uitgaan. Aangezien de volgende dag niet zo zwaar wordt, gaan we allemaal mee. Het was een super leuke avond.
Zondagochtend vertrekken we 'pas' om 8:30. We gaan met een busje naar een plek waar we gaan ziplinen. Eerst lopen we 20 minuten omhoog en dan moeten we naar beneden met de 6 ziplines. Als ik eenmaal boven sta, is het toch wel heel erg hoog. Dus de eerste paar lines ga ik samen met een jongen die daar werkt. Uiteindelijk ben ik heel blij dat ik het wel ik heb gedaan en je kon heel mooi uitkijken over de jungle en de rivier.
Na het ziplinen gaan we een stuk lopen. Luigi zegt dat het ongeveer 2 uur lopen is, maar we zijn er inmiddels wel achter dat we daar niet op kunnen vertrouwen. Na ongeveer 3 uur komen we aan in aguas calientes. Vanuit dat stadje gaan we naar Machu Picchu lopen.
De volgende ochtend vertrekken we om 4:00 richting de brug, die gaat om 5:00 open. Volgens Luigi was het 45 minuten lopen, maar wij stonden om 4:30 al voor de brug. Na een half uur wachten gaat de brug open en beginnen we de trappen richting Machu Picchu. Na een uur zijn we eindelijk boven en daar staat een andere gids op ons te wachten.
Die vertelt van alles over Machu Picchu en we kijken naar de zonsopgang.
Daarna lopen we nog wat rond en liggen we in de zon.
We lopen weer naar beneden, weer ruim 1600 treden. We lopen nog even rond door aguas calientes en om 21:00 moeten we bij het treinstation zijn. Daarna moeten we met de bus terug naar Cuzco. Alleen we kunnen onze buschauffeur niet vinden. Er is een buschauffeur met 5 plekken over en wij zijn precies met z'n 5'en. Hij begint te bellen en dan kunnen we instappen.

Uiteindelijk zijn we om 1:00 terug in Cuzco. We zijn hartstikke moe, maar het was een geweldige trip.
Ik ben inmiddels al over de helft van mijn reis, ik heb nog 3,5 week te gaan. Hopelijk wordt het net zo leuk als het nu al was.

  • 30 Mei 2014 - 16:19

    Melissa:

    Klinkt allemaal supersuperleuk! :)
    Echt gaaf om zulke mooie dingen van de wereld te zien!
    Lekker verder genieten de komende 3,5 week!
    liefs!

  • 30 Mei 2014 - 20:19

    Els Pheifer :

    Geweldig, Elske! Wat een avontuurlijk leven! Geniet er maar van, voor je het weet zit ke weer in het brave Norg!

  • 02 Juni 2014 - 10:48

    Hanny:

    hallo Elske
    wat een prachtige dingen maak jij daar mee, gelukkig heb je deze site zodat wij ook mee kunnen genieten!!
    Geniet nog mar volop van de laatste weken.
    groetjes Dré en Hanny

  • 02 Juni 2014 - 21:24

    Sanne:

    Hi Elske,

    Wat leuk dat je weer zo'n uitgebreid verslag hebt geschreven. Zo kunnen we een klein beetje mee genieten!
    Succes nog met het vrijwilligerswerk en geniet nog maar volop van de laatste weken.
    groetjes uit Gouda

    p.s. Al stiekem na aan het denken over een volgende reis? Wij hebben nog wel wat tips voor je ;-)

  • 04 Juni 2014 - 21:39

    Joke:

    Hoi Elske,
    Heb net al je mooie verslagen gelezen.
    Geweldig voor je om een land als Peru op deze wijze te mogen ervaren!
    Veel succes met je werkzaamheden in de nog resterende weken en vooral......geniet en beleef!
    Saludos uit het Brabantse Liempde!

  • 09 Juni 2014 - 14:19

    Linn Van Der Meij:

    Hoi Elske,

    Superleuk om jouw verhalen te volgen!
    We zouden er wel bij willen zijn :)
    Maar genieten nu op afstand!

    Veel plezier nog!

    Groetjes Marja en Linn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elske

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 12244

Voorgaande reizen:

25 April 2014 - 21 Juni 2014

Vrijwilligerswerk en Spaans in Peru

Landen bezocht: